Arkitekten bag verdens største lager af sin art: Her er det geniale
I en 44.000 kvm. stor bygning i Sverige suser 490 robotter rundt i døgndrift. De plukker varer som gale og afleverer dem alle ved en pakkeport, hvor mennesker af kød og blod putter i kasser, smider labels på og skipper varerne videre.
Manden, der har været med til at bygge det hele fra bunden, hedder Jesper Brøndum. Han er teknologichef i Nordens største online-retailer Boozt, som i disse år vokser eksplosivt. Ikke blot i omsætning og antal kunder.
Også i lagerplads.
For fire år siden valgte Boozt at udskifte sit gamle lager med et fuldt automatiseret robotlager. Førhen slæbte 200 lagerfolk rundt på tunge metaltrolleys og hev varer ned af lagerhylderne. Nu gør 490 robotter det hårde arbejde – og der er flere på vej.
Tager aldrig fejl
Boozt råder i dag over verdens største AutoStore-løsning, som er en norsk opfindelse. Et finmasket net af robotter i loftet suser henover det titusindvis af kvadratmeter store lager.
Robotterne finder de kasser med varer, som passer til en ordre, og afleverer dem til en pakkeansat.
Boozt.com har cirka syv millioner varenumre.
Virksomheden består af Boozt.com, Booztlet.com samt to fysiske butikker i København, henholdsvis Booztlet og Beauty By Boozt.
Sidste år omsatte Boozt-koncernen, der er børsnoteret i Stockholm, for cirka 3 mia. kr.
Robotterne tager aldrig fejl. De kører i døgndrift. Og fordi de er udstyret med kunstig intelligens, ved de nogenlunde, hvad der kommer af ordrer og returvarer. De er hele tiden ét skridt foran.
- Det geniale er, at vi slipper for at have 300 mand til at slæbe rundt med tunge metalvogne. Før havde vi lagerfolk, som gik 12-14 kilometer om dagen. Nu kan vi arbejde mere skånsomt og langt mere effektivt. Hvis en lageransat arbejder hurtigt, dukker der en robot op hvert 20. sekund, siger Jesper Brøndum.
Klistret op ad hinanden
Med et lager, der hver dag sender tusindvis af ordrer ud ad porten, skal der god plads til. Boozt er i gang med at udvide med 25.000 ekstra kvm., men havde man ikke brugt AutoStore, skulle pladsen ifølge Jesper Brøndum være tre gange så stor.
Forklaringen er de 13 meter høje kasser, som indeholder alle selskabets produkter. 6 millioner varer er er plads til. Kasserne - dem er der 510.000 af - står klistret op ad hinanden og ovenpå hinanden og er dermed pladsbesparende.
Robotterne flytter hele tiden rundt på kasserne, når de skal finde en vare. Bagefter bliver kassen sat tilbage. Logikken tilsiger derfor, at de mest omsættelige varer ofte ligger i de øverste lag.
- Det betyder, at robotterne hurtigere kan plukke varen og aflevere den til en lageransat. Fra en kunde trykker på købsknappen i vores butik, til varen ligger i en pose og er klar til afsending, går der ned til 70 sekunder, siger Jesper Brøndum.
Udvikler selv
Jesper Brøndum og hans folk har selv bygget det lagersystem, der kan håndtere de 490 pakkegale robotter. Lageret og dets logistik er livsnerven i Boozt, som kalder sig ”et tech-firma med en webshop”.
Fordi it-delen er så vigtig, har Jesper Brøndum og hans 125 ansatte i Boozts tekniske udviklingsafdeling selv udviklet mange af virksomhedens vigtigste it-systemer fra bunden. Det handler om at have fuld kontrol, siger direktøren.
- Selvom vi har et bredt og dybt sortiment, sælger vi i høj grad de samme varer, som andre gør. Derfor skal vi være gode til andre ting. Varen i sig selv er ikke nok. De interne processer skal være effektive, og vi skal lave så få fejl som muligt. Når vi selv bygger systemerne, kan vi også selv fikse dem. Vi skal ikke vente på en tekniker eller en softwareopdatering om to måneder, siger Jesper Brøndum.